Dnes je: 15.10.2019 Meniny má Terézia
Používateľov online: 29 Používateľov v sekcii
Články a reportáže: 6
Registrovaných: 0 Anonymných: 29 Viac ...

Novinky, články, reportáže

Autor: : Duko
Dátum zverejnenia: 03.12.2007 21:03:31
Zobrazení : 9761


 Pýtate sa, čo je to za nezmysel? Hneď úvodom musíme poznamenať, že žiadny a že si z nikoho nerobíme žarty. V týchto chladných jesenných dňoch sme sa stretli s Dušanom a pri rozhovore o železnici sme ani nevieme ako, sme opäť začali spomínať. Bolo to z časti vyvolané pochmúrnymi dňami a povedzme si pravdu, aj nie najčistejšími hnacími vozidlami.







Niekedy sa dala veľmi ťažko rozoznať farebná schéma rušňa...



Spomienkami sme sa vrátili o niekoľko desaťročí späť, keď sme ešte ako študenti cestovali hore dolu po republike a spoznávali samotný život železníc. K tomuto patrila aj povinná prax v rušňovom depe, kde sme sa po prvý krát stretli so zdravením...



Spišská E499 0076 zdraví 43 výročie SNP


Poznamenávame, že ide len o spomienku na naše študentské časy spojenú s dobou, v ktorej sme ich prežívali. Po prvý krát to bolo v polovici februára, keď nás majster poslal na „pomoc“, ako sa familiárne hovorilo, maliarovi. Nevedeli sme, čo tam budeme robiť, ale so zväzáckou poslušnosťou sme teda išli tam, kde nás poslali. Pravdu povediac nás to zo začiatku mrzelo, nakoľko sme v rotunde bratislavského hlavného depa videli, ako rušňové čaty čistia a „fintia“ turnusové mašinky, ako napríklad T 478.4035 či T 478.4086, jazdiacich v tom čase na rýchlikoch do Púchova. Keď sme prišli k maliarovi, dal nám hneď prácu a to očistiť veľké obdĺžnikové tabule.


Pohľad do rotundy depa Bratislava hlavné kde rušeň ES499 0013 obklopený novými ES 499 1037 a 1038 zdraví 1.a 9. Máj


Zatiaľ čo sme ich čistili, on si pripravoval striekaciu „pištoľ“ a šablónu, na ktorej sme si stihli prečítať „Pozdravujeme Víťazný február“. Konečne sme pochopili, čo budeme v najbližších hodinách a dňoch robiť. Po vyčistení tabúľ sme ich postupne nafarbili na modro a po ich vyschnutí na ne maliar bielou farbou dostriekal text...


ES499 0017 s nápisom Elektrifikácia-racionalizácia dopravy na slávnostnom vlaku v Pezinku pri otvorení elektrifikácie do Leopoldova. Vedľa stojí pracovný vlak s T 444 0019


Spomienky na túto činnosť v bývalej Východnej dráhe, teda na Slovensku, vyvolali v nás úsmev, ale aj jeden fakt, že pri rôznych takýchto, možno povedať politických udalostiach dochádzalo nielen k maľovaniu pozdravných tabúľ, ktoré sa upevňovali na čelá rušňov, ale aj k pravidelnému čisteniu rušňov a v prípade turnusových strojov aj k ich výraznejšiemu ozdobovaniu. Medzi rušňovými čatami existovala aj určitá profesionálna rivalita či súťaživosť, kde sa nápadom veru medze nekládli. Treba poznamenať, že nejaká unifikácia „transparentov“ v rámci bývalej železničnej správy ČSD nebola a tým bola ich pestrosť výraznejšia.


T478 4086+4085 pozdravuje delegátov zjazdu...


E 499 0075 čaká vo Východnej na ťažký vlak aby si mohla "strčiť" a pri tom zdraví výročie SNP


V pamäti nám ostali hlavne depá Zvolen, Spišská Nová Ves či Košice, kde okrem nápaditých transparentov boli na rušňoch rôzne pomaľované madlá, pluhy, nárazníky, čísla atď. V dnešnej prevádzke železníc si toto mladšia generácia možno ani nevie predstaviť, ale rušne boli naozaj krásne čisté a farebne spestrené... Spomíname si napríklad na „okuliarniky“ či „bobiny“, ktoré na okrúhlych oknách strojovní mali nalepené holubice mieru, v rohoch čelných okien zasa bielo-modro-červenú trikolóru z krepového papieru atď.


T458 1075 na Rendezi s májovou výzdobou


Na Novozámockom rušni T478.3031 v čele R 581 Tekov sa belie nápis "Zdravíme deň železničiarov"


Pozdrav spartakiáde tentokrát z Česka SM488 0005


Slávne Májové dni neobišli ani zubačku na Štrbskom Plese i keď my osobne máme o teplom máji inú predstavu...


I Palo mal na to svojský pohľad...



Uvedené „významné výročia či udalosti“ mali ešte jeden veľký význam a to, že sa uzatvárali rôzne záväzky, v rámci ktorých sa do prevádzky uvádzali násilne poškodené či dlhodobo odstavené hnacie vozidlá.


Aj Dimitrovci zdravili... ES4991038


Ako pokračovalo zdravenie ďalej? Po zime prišla jar a pozdravovali sme „Slávne májové dni“, koncom leta nasledoval pozdrav „Slovenskému národnému povstaniu“ a "Deň železničiarov" nakoniec na jeseň prišla „VOSR“. K pravidelným každoročným sviatkom periodicky pribudla napríklad „Pražská spartakiáda“ so známym transparentom „Spartakiáde Zdar!“ či „Zjazdové“ vlaky a pod.


Rušeň T478.4012 zdraví 1.a 9. Máj na os. vlaku pri odchode z Bratislavy Nového mesta


Viac ako slová napovedia staršie fotografie približujúcu atmosféru prevádzky rušňov, ktorá tvorila určitú kapitolu života železničiarov a vlastne natrvalo patrí histórií železníc. Záverom podotýkame, že nejde o propagáciu minulého politického režimu, ale len spomienku na dianie, ktoré bolo v priamom súvise so životom železníc !


Po presune z Rd Bratislava sa T 478 4085 stala vzorne udržovanou a vyzdobovanou vo Zvolene


Ďaľšie pozdravy Májovým dňom. T478 3056 Os 2803 Rača 1985


Sergej T679 1078 so zástavkami na bočnom okne v Rači išiel na odhlášku s nákladom do Žiliny


Dlhodobo najkrajšia Košická Bobinka ´81 ktorá ako jediná napriek prísnemu zákazu nosila krásny stieborný pás aj v druhej polovici 80-tych rokov.


Slávnostnej výzdobe sa nevyhli ani stanice - modelová E499 0035 vo vyzdobenej stanici Ružomberok na Os 1504.


Pozdrav od pochôdzkára nielen pre osobák v čele so S 499 1004.



A záverom Vás zdravia autori textu a fotografií a zároveň želajú príjemnú pohodu pri čítaní tejto stránky.



A na samý záver jeden "TOP" 820 102 pýcha Tisoveckých zväzákov v žst Brezno.


Verzia pre tlač Pošli priateľovi
Názory sa nemusia sa zhodovať s názorom redakcie. Redakcia za ne nepreberá zodpovednosť
Alekšince
Príspevkov: 7383
08.12.2007 21:02 08.12.2007 21:02
Re: Ako sa na železnici sviatky zdravili…

Ahoje, pamätám si na to veľmi dobre..Hoci som bol dieťa a keď padol socializmus mal som iba 13 aj tak to bolo krásne. Vaše články a spomienky sa veľmi dobre čítajú. Som fanda železníc, ale nie zase taký, že by som bol do toho až taký zažratý. Páči sa mi železnica, lebo aj tá tvorí krajinu a krásne do nej zapadá.Koniec koncov bývam od štreky necelých 300 m a vyrastal som pri nej ,tak mi prirástla k srdcu. Vo Vašich reportážach často zverejňujete fotky R Tekov. Nenájdu sa aj nejaké foto z trate Leopoldov - Kozárovce. Nemusí to byť iba R ale aj iné vlaky na tejto trati.

Administrátor
Bratislava
Príspevkov: 16492
09.12.2007 9:52 09.12.2007 9:52
Re: Ako sa na železnici sviatky zdravili…

Teší nás Váš záujem o naše spomienky. V archíve je mnoho tisíc záberov, ktoré si vyžadujú mimoriadnu pozornosť pri skenovaní či retušovaní. To boli časy, kedy sme sa my učili fotiť a analógová technológia má mnoho úskalí... V každom prípade je čosi aj na našej sesterskej stránke - KOTP.Railnet.sk >>odkaz (http)<< .
Pripravujeme projekty nielen spomienkové, ale i profily súčasných talentovaných fotografov Tak isto osobitnú pozornosť chceme venovať fotogalérii, kde bude okrem súčasnej i historická časť. Dufame, že si každý príde na svoje.

Príspevkov: 1377
05.01.2008 17:53 05.01.2008 17:53
Re: Ako sa na železnici sviatky zdravili…

Jednoduše nádhera.Ty staré vzácné fotky jsou k nezaplacení.Ještě že se před r.89 našli lidi co fotili lokomotivy a tak tehdy vytvořili pěkné neopakovatelné snímky. :apl:

Príspevkov: 2928
12.01.2008 9:23 12.01.2008 9:23
Re: Ako sa na železnici sviatky zdravili…

rád by som bol pokial by sa tu ukázala T 478 30 31 z druhej polovici 80 rokov zo širokým vístražným pruhom po obvode skrine a z nápisom Železničiari Pozdravujú 45.výročie SNP,pokial bude možné vo farebnom prevedení :pint:

Administrátor
Bratislava
Príspevkov: 16492
12.01.2008 14:40 12.01.2008 15:16
Re: Ako sa na železnici sviatky zdravili…

Moravcan: s tou farebnou 3031 to bude trosku problem, i ked nic nie je nemozne. Zatial skenujem cb a dia. Tam mi presla cez ruky z 88 ked sa vozil Horehronec dvojmo a kuril parou ale cb(vid dole). V tych casoch fotit na farbu bol nielen luxus ale i o znamostiach. Urcite sa tu objavi, ale chvilku to potrva. Tych fotiek je tak cez 10tis. Zasobnik je zatial plny zaujimavych foto, tak prajem pekny zazitok. ;-)

Príspevkov: 2928
12.01.2008 17:02 12.01.2008 17:02
Re: Ako sa na železnici sviatky zdravili…

chcel by som aj vidieť dvozáprahy turnusových HDV 753 na R 653/652 Horehronec a to T 478 30 31-T 478 30 96,T 478 31 29-T 478 30 31,T 478 33 66-T 478 31 29,T 478 30 96-T 478 33 66( 653)T 478 33 66-T 478 30 31,T 478 30 96-T 478 31 29,T 478 30 31-T 478 33 66,T 478 31 29-T 478 30 96(652)pred tým jazdiaca v turnuse namiesto 33 66 T 478 31 64,tieto turnusové okuliarniky v turnuse vozili vlaky R 580/581 Tekov,R 582/583 Poľana,R 652/653 Horehronec,R 656/657 Ďumbier pekne nalešťené stoho 30 96 bolá celá v nátere višňová podobala sa na na dalšiu mašinu T 478 31 31 videl som ich na živo mal som vtedy asi 13 rokov a mosadzné trúby na čelách a všetky mali komíny aj na Parných generátoroch PG 500 pritom 30 31 mala termostat odkalovača pary nastaveného na 3 výpusty po sebe z prestávkami

Administrátor
Bratislava
Príspevkov: 16492
12.01.2008 17:41 12.01.2008 17:44
Re: Ako sa na železnici sviatky zdravili…

.Na to, ako chodili spárované v turnuse si už nepamätám, ja som vtedy bol skôr na elektriky a T 478 4. To boli časy prvých dodávok ES499.1, S499.2 a E499.3 čo boli pre mňa vtedy objekty prvoradého záujmu a navyše ES499.1 bola i na maturitách. Spýtam sa Pala, ten bol zameraný na to koľko, kde, čo a kedy jazdilo a ja skôr prečo to vôbec jazdí, čo sa mi nakoniec aj zišlo keď som s tým potom dlhé roky aj jazdil. Preto aj Palo fotil všetko a ja iba to, čo sa mi páčilo. V každom prípade je toho dosť na nejaké spomienky, ktoré si tieto vlaky na týchto ramenách zaslúžia

Príspevkov: 2928
12.01.2008 20:40 12.01.2008 20:40
Re: Ako sa na železnici sviatky zdravili…

DUKO:ináč Palo my jednu fotku už povolil zverejniť a je farebná práve 30 31 spolu v v dvozáprahu s 30 96 na R 653 Horehronec v žst.Šurany,ja mám tie mašiny v hlave ale ty čo su mladší a možno si vtedy rušňe nevšímaly a zahjíma ich to,keby bolo ešťe na tú dobu video ako sa štartuje parný generátor v okuliarnikovi a ako hučí samotný motor generátora,prípadne ako chrlí paru cez odkalovač a po čase sa cez vykurovacie spojky pretláča postupne potrubiami do každého vozňa,len škoda že na slovensku nezachránili ani jednu trojku aby bola schopná kúriť parou je to zaujímavý technologický postup,pretože kúrenie si zapájal v tej dobe rušňovodič ako napr. pri križovaní v ZM vlak R 580 s 581 pokial teplota klesla pod 13 stupňov už zišiel z mašiny a zapojil spojky do seba,dokonca stihol aj natočiť PG,v ZM sa aj dozbrojovali vodov v nádržiach,ked prišla prvá 750 128-1 to bola zmena bez pary také zvláštne v roku 1992

Príspevkov: 2928
12.01.2008 20:45 12.01.2008 20:45
Re: Ako sa na železnici sviatky zdravili…

Duko:vlastne Dušan tu tvoju 30 31 som stohto uhla nevidel máš aj väčšiu fotku,vidím že je tam aj višňová 30 96

Administrátor
Bratislava
Príspevkov: 16492
12.01.2008 23:56 13.01.2008 0:03
Re: Ako sa na železnici sviatky zdravili…

s tými PG500 je to tak, že sa stali nepotrebné a dnes už len pár vozov má ešte parné kúrenie. A ak sa aktivisti nezbadajú budú ich pracne opravovať. Načo by ktokoľvek vrážal peniaze do niečoho čo nepotrebuje a na čo niesú diely? Stačí sa pozrieť čo ostalo z 31. A perspektíva-0. Pokiaľ viem parný generátor ide na T679.019. Tú 31 mam väčšiu a je v poradí... Akurát sa obávam že ju uvidím niekde úplne inde ako tú v Rači z tohto článku ...

Príspevkov: 2928
13.01.2008 12:55 13.01.2008 12:55
Re: Ako sa na železnici sviatky zdravili…

ved jasné viem že reko vlakového kúrenia z parného na elektrické bolo nevihnutné,kôli vysokej spotrebe nafty ako aj tá para bola nebezpečná pri nástupoch cestujúcich výpravca kolko krát musel isť pozrieť či všetci nastúpili ale som mal na mysli zachovania pre nostalgické jazdy jedého trojkového okuliarnika,v ČR majú dva prototyp T 478 30 01 a 101,niečo by sa našlo ešťe vo Zvolene hoci sú odvodnené 255,256,no mohly bi sa dať do pôvodného stavu aj tak ich zrušia a je to na škodu

Administrátor
Príspevkov: 2348
13.01.2008 13:23 13.01.2008 13:23
Re: Ako sa na železnici sviatky zdravili…

Keďže majiteľom 753 je Cargo odporúčam sa obrátiť buď na nich alebo na MDC. I keď nepredpkladám, že by počítali s touto sériou do zbierok kôli jej obrovským nákladom na údržbu. Ešte je možné, že PG500 je v 751.201.

Príspevkov: 2928
13.01.2008 17:08 13.01.2008 17:08
Re: Ako sa na železnici sviatky zdravili…

aj ja si myslím tiež že má 751 201-5 PG 500 nakolko má aj mriežku s malím komínom,videl som ju ked bola na záskok v depe ZM,no ved uvidíme čo sa bude diať v budúcnosti s trojkovími okuliarnikmi a mojou oblúbenou 30 31

Administrátor
Príspevkov: 14204
05.02.2008 1:57 05.02.2008 1:57
Re: Ako sa na železnici sviatky zdravili…

krásne časy dobre si ich pamätám , ludia milý , usmiaty , mašinky ako zo škatulky.